| 24 września, 2025

Planowane zmiany w przepisach o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)

1 września 2025 r. w Rządowym Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy zmieniającej przepisy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). 
Głównym celem planowanych zmian jest istotne wzmocnienie uprawnień PIP w zakresie nadzoru nad przestrzeganiem prawa pracy.

Projekt ustawy przewiduje przede wszystkim:

  • Przyznanie PIP prawa do przekształcania nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (np. B2B lub zlecenie) w umowę o pracę:
    PIP będzie mogła zamieniać umowy zlecenia czy B2B na umowę o pracę, jeśli w praktyce dana osoba pracowała tak, jakby była zatrudniona na etacie.
    - Decyzja inspektora będzie natychmiast wykonalna, czyli będzie obowiązywać od razu (skutki podatkowe i ubezpieczeniowe powstaną w dniu wydania decyzji).
    - Przedsiębiorca będzie mógł się odwołać od decyzji PIP do Głównego Inspektora Pracy, a następnie do sądu pracy.
  • Współpracę instytucji - wprowadzenie możliwości wymiany danych między PIP, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Administracją Skarbową.
  • Umożliwienie PIP przeprowadzania kontroli w trybie zdalnym.
  • Podwyższenie wysokości maksymalnej grzywny jaką PIP może nałożyć za wykroczenia przeciwko prawom pracownika (co najmniej dwukrotnie).

Planowany termin wejścia w życie ustawy to 1 stycznia 2026 r. Będziemy informować o postępach prac nad projektem - na bieżąco.

Jeśli chcieliby Państwo już teraz zweryfikować stosowane w przedsiębiorstwie umowy cywilnoprawne, zachęcamy do kontaktu z naszym działem prawnym, który udzieli niezbędnego wsparcia prawnego:

Radca prawny Adam Smuga, adam.smuga@tias.pl
Radca prawny Paulina Remlein, paulina.remlein@tias.pl